Mohelnice 2015

image O víkendu 5. a 6. září 2015 jsme spolupořádali první velké provozní setkání TT modulářů. Prostory dojednali mohelničtí kolegové ve svém domovském DDM a přijeli i kamarádi z Pardubicka a Prahy sdružení okolo Vojty Fíry.
Šešlo se tedy přibližně patnáct modulářů ze širokého okolí, pět dopraven a čtyřiadvacet traťových modulů. Na první pohled nic moc, ale do gymnastického sálu jsme se vešli jen tak tak a uličky vyhovovaly jen extrémně štíhlým strojvedoucím.

image Layout byl primárně podřízen potřebě "vejít se", ale i tak se podařilo vytvořit přirozenou situaci, kdy z tratě mezi skrytými stanicemi Kostelec a Litovel odbočuje v Trnávce zapadlá lokálka do Mladče.
V Mladči se nachází vápencový lom, vápenka a manipulační sklad kulatiny. Přiváží se sem zejména uhlí.
V Trnávce je mlékárna a z nádraží odbočující vlečka Odbytového družstva. Také se zde skládají soupravy plných vozů z Mladče, které jsou sem kvůli nepříznivým sklonovým poměrům vytahovány po částech.
Podlíž větvení tratí za Trnávkou se staví v Akci Z nový kravín. Proto je odvratná kolej podvratně využívána k vykládce stavebního materiálu, zejména pak štěrku z Mladče.
Veškeré zastávky na traťových modulech jsou pouze virtuální, protože postavení krytých čekáren a nástupišť je v plánu teprve do další pětiletky. Všechny dopravny byly pro účely tohoto setkání vybaveny vjezdovými návěstidly.

imageOsobní dopravu tvoří jeden pár vlakových souprav pendlujících z Kostelce do Litovle a motoráček Trnávka - Mladeč, který dvakrát denně jezdí do Kostelce prostřídat a dozbrojit.
Provoz na hlavní trati zpestřují střídmě nasazené spěšné vlaky.
Nákladní dopravu zajišťuje pár manipulačních vlaků, které mimo běžné obsluhy stanic Trnávka a Mladeč navíc zajišťují dopravu štěrku na Odbočku. V časných ranních a pozdně odpoledních hodinách přijíždí do Mladče ucelenka prázdných Rajek a přes Trnávku odveze plné. Po celý den dopravu zahušťují průběžné a vyrovnávkové vlaky pendlující mezi skrytými stanicemi.

image Modelový čas měly původně ukazovat hodiny postavené z Jackpot displaye, nicméně byly těsně před setkáním nahrazeny dvěma notebooky s programem MZeit, který poskytuje mnohem větší konfort nastavení i obsluhy. V sobotu jsme začali jezdit s čtyřnásobným zrychlením; druhý nedělní běh jsme dojeli už s "pětkou".

image Digitální ovládání teoreticky řešíme od vzniku klubu a až toto setkání v něm udělalo jasno. Devět ROCO myší ovládalo devět nasazených souprav, resp. jejich lokomotiv. Bez boosteru, bez dělení úseků a hlavně bez problémů, a to i v situaci, kdy čtyři lokomotivy vesele pískaly a brumlaly a ostatní rozsvícené postávaly nebo popojížděly ve skryťácích.
Rozvody pro ovladače kopírovaly Y tvar layoutu a použili jsme na ně naše LN boxy.

image Lokomotivní a vozový park byl převážně ve správě ČSD a menšinově ČD. Nejvydařenější mašiny a vagóny předvedl Michal, jehož vyšperkované modely bez předního spřáhla sice byly pro manipuláky poněkud nevhodné, ale v čele souprav vypadaly nádherně. Také Vindobona projetá v rámci volných jízd vypadala na trati skvěle.

image Náš klub představil konečnou podobu svého loga, a to rovnou na tričkách a polokošilích. Jako podklad byla už na jaře zvolena "červená Litovel", černá písmena TT a slova Moduly Olomouc pak mluví za vše...
 
 

image Na závěr této technicky popisné reportáže nás musím pochválit. Všechno nové a nevyzkoušené, s čím jsme se v Mohelnici sešli, fungovalo, a v mnoha případech nad očekávání dobře. Moje krizové verze zjednodušování layoutu a grafikonu pro případ výpadku různých sestav zůstaly naštěstí jen na papíře. Také nedělní poctivé odježdění všech manipulací v nákladní dopravě bez vzdušných přesunů bylo příjemným překvapením.
Chybičky se samozřejmě našly - nějaké ty studeňáky, vonější výklad norem anebo formální chyby v GVD způsobené mou ne-kvalifikací v oboru. Ale nic z toho zábavu naštěstí nezkazilo, a to je myslím podstatné.

Fotky:
Libor s Denisou
Radek
Vojta